I would now like to post an article on the important role which art has played both in my personal, and above all, in my professional life.

I would like this to be a very personal account.  Although professional websites don’t normally call for articles of this nature, talking about oneself sometimes allows for a better understanding of what inspires a person..

I began painting at the very early age of seven, long before I began to study architecture. From the outset I was aware that I was learning a language which would be of use not only for relating to people but also in my future professional life.

Recently, after having completed the refurbishment of the Antwerp office I came across a work of mine, in a basement storage, which I had painted in 1978, at the age of 19 and which, after nearly 40 years, was still in good condition.  On the back of the painting was the inscription “no title”, a homage to various avant-garde movements which I was then, as now, particularly passionate about.

Different hues of purple black and red overlap over different surfaces: canvas and three sheets of glass.  I immediately saw the connection between the painting and the project which I had just completed.  A cohesion both in terms of intent as well as in the final intense aesthetics. Was this a pure coincidence or an unchanging balance in the choice of certain colours and materials? One thing is certain, in that there is definitely a continuity in one’s creativity which is quite independent from the different objectives of each painting.

Over the years, various strange things have happened which, artistically, have led me to different results.  At this point, however, I would like to briefly discuss another recent work which sums up my approach to art.  It is called “Contrappunto su Rothko”.  This work, on the one hand, reflects my enormous passion for the great masters, and I humbly pay homage to them in my own work, on the other, hand, however, I never attempt to copy but merely be inspired and bring my own personal expression to my paintings.

However, for all that artistic and architectural projects can have a certain degree of similarity, art allows for a freedom of expression which an architectural project cannot, due to the restrictions, especially in terms of functionality which is demanded of it.  A work of art is processed through observation, architecture meanwhile, and above all, by living in it.

Su Rothko

 Stavolta vorrei postare un articolo sull’importanza che la pittura ha svolto nella mia vita e soprattutto nel mio lavoro.

Vorrei che sia un articolo molto personale, anche se un sito professionale non lo richiede; a volte raccontare di sé può far comprendere meglio le proprie scelte.

Ho cominciato a dipingere molto prima di studiare architettura: avevo solo 7 anni. Dal principio ho avuto l’impressione che stavo per apprendere un linguaggio che mi avrebbe aiutato nel relazionarmi non solo con le persone, ma soprattutto con ciò di cui mi sarei occupato.

Recentemente dopo aver ultimato la realizzazione del progetto di ristrutturazione dello studio di Anversa ho ritrovato, in cantina ben conservato, dopo quasi quarant’anni, un lavoro eseguito nel 1978 quando avevo 19 anni che riportava sul retro la dicitura ‘senza titolo’ in omaggio a certe avanguardie storiche che allora, come adesso, mi appassionano particolarmente.

Campi cromatici in viola nero e rosso stesi su piani diversi sovrapposti: una tela e tre lastre di vetro. Ho immediatamente collegato quel lavoro al progetto degli interni appena finito e vi ho trovato una similitudine di intenti oltre che di risultati estetici particolarmente intensa. Pura coincidenza o immutabile equilibrio nella scelta di certi materiali e colori? Di certo capisco che esiste una linea di continuità nelle espressioni creative che è indipendente dagli scopi che ogni singola creazione insegue.

Nel corso degli anni si sono succedute diverse curiosità che pittoricamente mi hanno portato a risultati differenti, ma qui voglio spendere ancora qualche parola per parlare di un’altra opera recente che sintetizza il mio approccio verso la pittura: si chiama ‘Contrappunto su Rothko’. In questo lavoro da un lato ritrovo una mia certa passione nell’ammirare l’opera di grandi maestri pensando ad un umile omaggio nei loro confronti, dall’altro vedo un punto di partenza verso progetti pittorici personali. Ma, per quanto progetti architettonici e progetti pittorici possano dialogare tra di loro, la pittura arriva a libertà espressive che un progetto architettonico non può raggiungere per quei giusti vincoli, soprattutto funzionali, che lo caratterizzano. Un’opera pittorica si assimila osservandola, l’architettura anche e soprattutto vivendoci dentro.